De-Market. Nieuw concept voor De Vrijhaven Utrecht
In een interview met Renée Meulman (stagiair marketing communicatie van het Werkspoorkwartier) vertelt Jos Witjes over De-Market. Een nieuw concept binnen De Vrijhaven Utrecht.
ZEECONTAINERS OP HET DROGE
Jos Witjes, bedenker en oprichter van De-Market binnen de Vrijhaven is altijd al geïnteresseerd in leegstaand vastgoed. “Tijdens mijn vorige baan liep ik uren door leegstaande gebouwen en was constant aan het bedenken wat je daarmee allemaal kon doen. Mijn grootste drijfveer is het oplossen van leegstand door het creëren van inspirerende werkomgevingen.”
VAN SCHIP NAAR VRIJHAVEN
Jos bezocht maart dit jaar het terrein bij De Vrijhaven en zag gelijk de potentie van dit gebied. Jos: “Ik wilde al langer een plek in Utrecht creëren waar mensen verbonden worden door de basisprincipes van een Markt. Een plek waar je kunt verblijven en wordt verrast. Zo ontstond het concept genaamd De-Market.” Jos hoopt deze plek te kunnen realiseren binnen De Vrijhaven Utrecht. Op dit uitgestrekte binnen- en buitenterrein in het Werkspoorkwartier wordt een aantrekkelijke culturele hotspot voor stadsbewoners gecreëerd. Met een uitnodigend programma van beeldende kunst, films, theater en festivals. Dat is het plan.
DE-MARKET
Twee jaar geleden bracht hij een bezoek aan LX Factory in Lissabon (zie afbeelding. “Het was zo’n rauw project en tegelijkertijd ontzettend gaaf.” Ook de tuin van BRET in Amsterdam (zie onder) deed zijn hart sneller kloppen. Daar ontstond zijn voorliefde voor zeecontainers. “Ondanks de vaste maatvoering kan je er de meest gekke dingen mee doen!”
LX Factory De tuin van BRET
Jos Witjes gebruikte ter inspiratie de afbeelding van LX Factory en ging daarmee naar Arna Notten (directrice SWK 030) om zijn concept De-Market onder de aandacht te brengen. Hij stelde voor om zoiets op het buitenterrein van De Vrijhaven te maken? Waarom? Jos: “Een plek met zoveel aantrekkingskracht schreeuwt om een tof project met, in dit geval, industrieel ogende zeecontainers. Met aandacht voor food ambacht en horeca. Een plek waar je heen wilt in Utrecht. In een festival achtige setting.”
De drie pijlers waarop De-Market gericht is, zijn volgens Jos: Ambacht, innovatie en dagbesteding. Jos Witjes vertelt dat hij altijd interesse heeft gehad in de food-sector: “Pure ambacht is schitterend. De passie van die mensen en hoe ze omgaan met hun producten. Het is zo mooi en belangrijk om het verhaal daarachter te kunnen zien. De-Market is een plek waar lokale ambachtslieden hun producten maken, waar je deze kan proeven, delen en ervaren door een centraal horecaspot. De innovatie is om alle activiteiten, oud en nieuw, op een centrale plek samen te brengen. Bij De-Market kun je proeverijen verwachten, vergaderen, een broodbakcursus volgen of leren bier brouwen.” “De-Market”, vervolgt Jos, “zoals ik hem nu wil neerzetten binnen De Vrijhaven is voor mij niet het volwaardige concept. Uiteindelijk wil ik graag een marktsetting creëren waar mensen de producten ook kunnen kopen. Nu kun je de producten alleen proeven door in de centrale horecaspot te gaan eten. Daar wordt echt de marktbeleving toegevoegd. Je kan daar een mandje pakken en daar producten in doen die in de naastgelegen containers worden gemaakt. Vervolgens wordt in de keuken met die producten gekookt. Lekker laagdrempelig, maximaal twee gangen en je weet dus nooit wat je op je bord krijgt.’’
ER IS NOG MEER
Jos Witjes wil de ambachtslieden echt een podium bieden. “De ambachtslieden kunnen niet alleen tegen een redelijke huurprijs een werkruimte huren maar de horeca werkt gelijk met hun producten. Dat brengt veel toegevoegde waarde. De laatste pijler dagbesteding wordt trouwens in een later stadium toegevoegd maar is wel een belangrijk onderdeel van De-Market. Mijn vriendin werkt als orthopedagoog in het praktijkonderwijs. De kinderen volgen daar een opleiding als hovenier of automonteur. Het zijn doeners. Die kinderen hebben gewoon zoveel behoefte om een keer een dag of dagdeel mee te kunnen draaien op zo’n plek.”
WHAT’S NEXT
Hoe het moet worden? De Vrijhaven Utrecht gaat een plek worden in Utrecht waar je verrast wordt en voor een langere tijd kunt blijven. In de zomermaanden is er elk weekend wat te doen. Zo komen er tentoonstellingen, exposities, dansvoorstellingen maar kun je ook lekker chillen bij de Nijverheid aan het water, een hapje eten bij De-Market. Je zou er zelfs nog je eigen brood kunnen bakken of een bierproeverij kunnen doen.
“Er zal wel groen en water toegevoegd moeten worden”, vertelt Jos. “Ik heb wel een gek idee naar SWK gestuurd dat we een zwembad moeten gaan bouwen in een zeecontainer”. De bouwtekeningen voor De-Market zijn bijna klaar. Jos Witjes verwacht de vergunningsaanvraag deze maand nog te kunnen doen. “Ja, het zou echt te gek zijn als we de volgende zomer open kunnen!”
Terug naar Over Werkspoor